سوال – خواهر من شیر خاله ام را و پسرخاله ام شیر مادرم را خورده است . چه کسانی به خواهرم و چه کسانی به پسرخاله ام محرم می شوند ؟پاسخ – اگر کودکی از خانمی شیر بخورد (با شرایط رضاعی که موجب محرمیت می شود و مدت آن حداقل بیست و چهار ساعت است و دراین مدت نباید شیر کس دیگری هم خورده باشد و بین آن غذایی هم نخورده باشد یا اینکه پانزده مرتبه از این خانم شیر خورده باشد و بین آن شیر خانم دیگری را نخورده باشد ولی اگر غذا بخورد اشکالی ندارد . ) موجب محرمیت عده ای به آن بچه می شود . اگر بچه ای از خانمی شیر خورد آن خانم به بچه محرم می شود و مادر رضاعی این بچه می شود. اگر بچه از خاله اش شیر بخورد این خانم خاله ی نسبی بچه می شود و مادر رضاعی او هم می شود . شوهر این خانم که شیر داده پدر رضاعی بچه می شود . فرزندان این خانم ، برادران و خواهران رضاعی این بچه می شوند . تمام کسانی که به این مادر و پدر رضاعی محرم هستند ، به این بچه هم محرم می شوند . پس این بچه ، دایی و خاله ی و عمو و عمه ی رضاعی دارد و این افراد به او محرم هستند . از طرفی کسانی که به این بچه محرم هستند با پدر و مادر رضاعی او محرم نیستند . مثلا خواهر و برادر این بچه از طریق شیر خوردن به این خانم و شوهرش محرم نمی شوند . یعنی برادران و خواهران رضاعی این بچه با برادران و خواهران او محرم نمی شوند . پس فقط بچه ای که از این مادر شیر خورده است با پسر و دختر این خانم محرم می شود . توصیه ی ما این است که اگر می خواهید بچه را به کسی بسپارید فکر آینده ی او را هم بکنید . در ضمن تعداد روز و دفعات شیر خوردن را هم بنویسید که بدانید این بچه به آن خانم محرم شده است یا خیر . خواهر و برادران رضاعی نمی توانند با هم ازدواج کنند . ما باید به این نکته ی مهم توجه بکنیم .
آیا شیر دادن مادر به بچه واجب است ؟
پاسخ – آن چند روز اول که شیر چربی خاصی دارد و غذای اختصاصی فرزند هست ، اغلب فقها فتوا داده اند که آنچند روز را مادر واجب است که به بچه اش شیر بدهد . مگر اینکه بچه در اختیارش نباشد یا نتواند که آن بحث دیگری دارد . اما بعد از آن چند روز دیگر واجب نیست ولی مستحب است و ثواب بسیار زیادی دارد . البته کمتر مادری است که بتواند فرزند خودش را شیر بدهد و او را شیر ندهد . مستحب است که دوسال قمری بطور کامل بچه را شیر بدهد .
سقط جنین پنجاه و چهار روزه چه حکمی دارد ؟
پاسخ – سقط جنین حرام است . بعد از انعقاد نطفه ، دیگر کسی مجاز نیست که این جنین شکل گرفته را از بین ببرد ولی یک استثنا دارد . می فرمایند که پیش از آنکه روح در این جنین دمیده شود که حدود همان چهار ماه است یعنی قبل از چهار ماه ، اگر به تشخیص خود مادر یا به تشخیص پزشک متخصص مورد اطمینان باقی ماندن جنین برای مادر خطر داشته باشد از بین آن اشکالی ندارد . اما اگر روح دمیده شد بعد از آن دیگر جایز نیست حتی اگر بچه عقب مانده ی ذهنی هم باشد . جنین پنجاه و چهار روزه هنوز چهار ماهش نشده است و روح در آن دمیده نشده است سقط آن حرام است مگر اینکه باقی ماندن جنین برای مادر خطر داشته باشد .
ما یک نوزاد بی سرپرست را به خانه مان آورده ایم ، این بچه باید چند وقت شیر فرد دیگری بخورد تا به مادرم محرم بشود ؟ ( شیردادن )
پاسخ – مدت شیردهی باید به مدت زمانی باشد که در بدن بچه گوشت بروید و استخوان محکم بشود . فرموده اند : حداقل یک شبانه روز کامل باید این بچه شیر بخورد و در این یک شبانه روز شیر مادر دیگری را نخورد و غذای دیگری نخورد . یا اینکه پانزده مرتبه این خانم به بچه شیر بدهد و بچه سیر بشود و بین این پانزده وعده شیر خانم دیگری را نخورد . البته شرایط دیگری هم دارد . مثلا اینکه بچه باید مستقیم شیر را از سینه فرد خورده باشد ، شیر را بالا نیاورد و بچه سیر شده باشد .
آیا افرادی که به دلیل نداشتن تمکن مالی سقط جنین می کنند حرام است؟
پاسخ – اینکار حرام است و جزو گناهان بزرگ است . در قرآن داریم که از ترس فقر فرزندان خودتان را نکشید . وقتی نطفه منعقد شد اسقاط آن جایز نیست و مثل یک انسان زنده است . اگر کسی از نظر شرعی پیشگیری کند که باردار نشود اشکالی ندارد ولی وقتی باردار شد سقط جنین حرام است . اگر جنینی باقی بماند و برای مادر خطرناک باشد البته قبل از چهارماهگی که روح در بدن جنین دمیده بشود میتوان آنرا سقط کرد ولی بعد از چهارماهگی این کار جایز نیست حتی اگر جنین عقب مانده ی ذهنی باشد یا عمرش بعد از بدنیا آمدن چند روز باشد .
پسر خاله ی من 24 ساعت از مادر من شیر خورده است ولی غذای کمکی هم خورده است. آیا پسر خاله ام به من محرم است ؟
پاسخ – اگر کودک 24 ساعت شیر مادر شما را خورده باشد و غذای کمکی هم بین آن خورده باشد، با این شیر خوردن، پسرخاله تان به شما محرم نشده اند .
آیا بر مادر واجب است که دو سال کودک را شیر بدهند؟
پاسخ – واجب نیست ولی مستحب است .اگر بچه را زودتر از شیر گرفتند اشکالی ندارد ولی باید مراعات کنند که بچه صدمه نبیند .
مادر من بچه ی من را چند روزی شیر داده است . آیا من به زنم حرام می شوم ؟
پاسخ - اگر مادری به نوه ی دختری خودش شیر بدهد و شرایطی که باعث محرمیت می شود را رعایت کند، دامادش به دخترش حرام می شود و این زن و شوهر باید از هم جدا بشوند. مسائل کوچک فقهی وجود دارد که روی کل زندگی اثر می گذارد .مثلا در ازدواج ممکن است که مسائلی پیش آمده باشد که بعضی ها نتوانند با هم ازدواج کنند. ما باید احکام شرعی را بپرسیم و یاد بگیریم تا مشکلی برای ما پیش نیاید .
امتیاز به مطلب 60 نفر
این روزها موضوع خوانندگی زنان که در برخی محافل و مجامع عمومی مطرح شده، واکنشهای متفاوتی را بر انگیخته است، با توجه به اینکه جامعه ما بر اساس اصول اسلام شکل گرفته است، آیا به راستی خوانندگی زنان در دایره بندگی و ایمان میگنجد؟!
بسیاری از آوازهایی که بانوان در مجلسی میخوانند، عدهای را در ارتکاب گناه بیاختیار میکند، این نوع آوازخوانی حرام است، پس این خوانندگی که اثر تضعیف کننده ایمان و پروای از گناه را داشته باشد، حرام است، به همین منظور در ادامه نظر آیتالله سید علی خامنهای و آیتالله ناصر مکارم شیرازی در خصوص خوانندگی زنان در ادامه میآید:
*آیتالله سیدعلی خامنهای
-اگر صداى زن (چه به صورت تک خوانی و یا همخوانی با زنان و یا با مردان ) به صورت غنا نباشد و گوش دادن به صداى او هم به قصد لذت و ریبه نباشد و مفسدهاى هم بر آن مترتّب نشود، اشکال ندارد، اگر مفسده داشته باشد و یا تحریک شهوت بکند، جایز نیست.
-س: آیا جایز است مردى غناى زن اجنبیه را به قصد لذت بردن از حلال خود گوش کند؟ آیا غناى زن براى شوهر و بر عکس جایز است؟ و آیا این گفته صحیح است که شارع مقدس غنا را به علت ملازمت آن با مجالس لهو و لعب و عدم انفکاک از آن دو حرام کرده و تحریم غنا ناشى از تحریم آن مجالس است؟
ج: گوش دادن به غنا که عبارت است از ترجیع صدا به نحوى که طربانگیز و مناسب با مجالس لهو و گناه باشد، مطلقاً حرام است، حتّى غناى زن براى شوهرش و بالعکس و قصد لذت بردن از همسر، استماع غنا را مباح نمىکند و حرمت غنا و مانند آن، با تعبّد به شرع ثابت شده و از احکام ثابت فقه شیعه محسوب مىشود و دائر مدار ملاکات فرضى و آثار روانى و اجتماعى نمىباشد، بلکه تا زمانى که این عنوان حرام بر آن صدق کند، حکم آن حرمت و وجوب اجتناب به طور مطلق است.
*آیتالله ناصر مکارم شیرازی
-س: شنیدن صدای آواز زن برای مرد نامحرم چه حکمی دارد؟
ج: حرام است.
-س: آیا گوش دادن به موسیقیهایی که زنان میخوانند، ولی آرام هستند و مناسب مجالس فساد نیستند، هم اشکال دارد؟
ج: حرام است.
-س: خواندن سرود توسط زنان به صورت دست جمعی همراه با مردان اگر موجب مفسده نباشد، چه حکمى دارد؟
ج: اشکال دارد.
-س:به نام خدا و با عرض سلام آیا گوش کردن به ترانه خوانده شده توسط خواننده زن چنانچه آن خواننده پیر باشد، جایز است و همچنین آیا مصافحه کردن با آنان ایرادی دارد؟
ج: هر دو مورد حرام است.
-س: اجرای سرود توسط بانوان در مراسم اعیاد مذهبی چه حکمی دارد؟
ج: جایز نیست.
-س: آیا گوش دادن به صدای زن خارجی با موسیقی ملایم اشکال دارد؟
ج: گوش دادن به آواز زن جایز نیست و اگر موسیقی مناسب مجالس لهو و فساد نباشد، جایز است.
-س: بسمه تعالی میخواستم بپرسم که در گروههای کُر که صدای زن و مرد با هم مخلوط است، آیا شنیدن آن حرام است؟
ج:هر گاه صدا مناسب مجالس لهو و فساد نباشد مانعی ندارد.
-س: گوش دادن به آواز زن نامحرم براى مرد در صورتى که اشعار مذهبى بخواند و موجب مفسده هم نباشد چه حکمى دارد؟
ج: اشکال دارد.
-س: آواز خواندن زن براى زنان و براى شوهرش چه به صورت غنا و چه بدون غنا چه حکمى دارد؟
ج: براى شوهرش و براى سایر زنان بدون غنا و بدون آهنگهاى مناسب لهو و فساد اشکال ندارد.
-س: گفته مىشود: «گوش دادن به دو نوع از موسیقى شرعاً اشکال دارد: صداى زن و دیگرى آهنگ مطرب، یعنى آهنگى که انسان را از حالت طبیعى خارج مىسازد.
الف) در خصوص مورد اول: یعنى گوش دادن مرد به آواز زن مشکلى نیست، ولى آیا گوش دادن آواز زن براى زن هم حرام است؟
ب) در مورد دوم باید بگویم که هیچ گونه آهنگى نمىتواند مرا از حالت طبیعى خارج سازد، گوش دادن به نوار موسیقى، چه با کلام و چه بىکلام، چه غمگین و چه غیر غمگین، براى من چه حکمى دارد؟
ج: جواب الف: چنانچه آهنگ و صدا مناسب مجالس لهو و فساد باشد، براى زنان هم جایز نیست.
جواب ب: معیار، افراد و اشخاص نیستند، بلکه کلیه آهنگهاى متناسب با مجالس لهو و فساد براى همه حرام است، خواه انسان را از حالت طبیعى بیرون ببرد یا نبرد.
-س: نظر به ابهامات و پرسشهایى که در خصوص چگونگى مواجه افکار عمومى با موسیقى و آواز زنان مطرح است، سؤالات ذیل تقدیم حضور مىشود:
1ـ اجراى آواز بانوان به صورت تکخوانى و همآوایى چه حکمى دارد؟
2ـ پرداختن زنان به موسیقى و آواز تا چه حد مجاز است؟
3ـ آواز بانوان به چه نحوى و در چه مکانهایى مجاز است؟
4ـ آیا پخش و انتشار موسیقى و آواز بانوان مجاز است؟
ج: جواب 1 تا آخر: کلیه آهنگها و صداهایى که مناسب مجالس لهو و فساد است، حرام و غیر آن جایز است و فرقى در این قسمت میان مرد و زن نیست، ولى خوانندگى نوع مباح براى زنان در صورتى جایز است که مجلس مخصوص به جنس خودشان باشد، خواه دسته جمعى بخوانند یا به تنهایى.
جوانان عزیز باید توجه داشته باشند که سیل تهاجم فرهنگى غرب نباید ما را مرعوب سازد و تصور کنیم ما باید خود و احکام دین خود را بر فرهنگ آنها تطبیق دهیم؛ زیرا فرهنگ غرب گام به گام جوانان را به سوى ابتذال کامل پیش مىبرد و آنها را از درون تهى مىسازد و به این ترتیب هر گونه مانع را که بر سر راه مطامع آنهاست، بر مىدارد.
پیامبر خدا صلی الله علیه و آله :
خداوند تبارک و تعالى فرموده است: هر که به یکى از دوستان من تحقیر و توهین روا دارد، به جنگ با من برخاسته است.
|
بی پاسخ گذاشتن این شبهات و میدان را برای مخالفین و نا آگاهان خالی نمودن عیب و کم فهمی است. در پاسخ به شبهات هم باید بی تعارف بود و صریح، چرا که پاسخ دادن های آبکی و تعارفی نه تنها شبهه را حل نمی کند، بلکه ممکن است بر حجم شبهه هم بیفزاید.
یکی از شبهات مطرح راجع به انقلاب و امام راحل (ره)، عدم تحقق وعد? امام راحل مبنی بر" مجانی کردن آب و برق"، به مردم است.
ادعا می شود که امام، در 12 بهمن 1357در بهشت زهرا (س) به مردم وعده داد که به شما آب و برق مجانی می دهیم و به این وسیله و با وعده های غیر واقعی درصدد فریب و همراه نمودن مردم بر آمدند. امری که با سیر? امام (ره) اصلاً قابل جمع نمی باشد و این مسأله برای دوست داران و یاران امام، امری بسیار ناراحت کننده و سؤال برانگیز است.
عده ای از منتقدین نیز معتقد هستند اصلاً اصل چنین وعده ای از لحاظ کارشناسی صحیح نیست و همان بهتر که محقق نشد. چرا باید توزیع انرژی رایگان باشد؟ آنهم برای مردم ما که این قدر در مصرف بی رویه کارنام? غیر قابل قبولی دارند! و معتقدند اصل وعد? مذکور یک وعد? غیر کارشناسی و ناپخته می باشد.
اما چند نکته در پاسخ به این مسأله:
1) به ادعای منتقدین و مخالفین، این سخنان پس از پیروزی نهضت است. شاه فرار کرده است، امام با استقبال بی نظیر و عاشقان? میلیون ها نفر، پس از سال ها تبعید به ایران آمده است. مردم چنان شوق و شوری به امام دارند که از مهرآباد تا بهشت زهرا به دنبال ماشین امام می دوند، با قطع پخش تلوزیونی سخنرانی امام، در بسیاری از شهرها مردم از عصبانیت تلوزیون ها را می شکنند و به خیابان می ریزند. رژیم شاه و دولت مقوایی بختیار، در حال غرق شدن دست و پا می زند و هرگز امیدی به موفقیت رژیم گذشته نیست.
بااین مقدمه روشن می شود که امام با این وعده ها انقلاب را به پیروزی نرسانده و توده ها را برای انقلاب اسلامی مورد نظر خود بسیج ننموده است چرا که قبلا این اتفاق(پیروزی انقلاب) افتاده است. پس مردم با وعده های آب و برق مجانی و قیام نکرده اند. اما این شبهه به جای خود باقی است که امام این وعده را برای به شور و شوق درآوردن مردم، و حمایت آنان در ادام? راه، بیان فرموده باشند!
حالا بپردازیم به مستندات و اصل سخن امام راحل و توضیح آن. سوال اول این است که:
چه کسی اولین بار این وعده را به مردم داد؟
این وعده (مجانی کردن آب و برق) به هیچ عنوان در بهشت زهرا، یعنی در 12 بهمن 1357 از طرف امام بیان نگردیده است! از بسم الله سخنان امام تا والسلام آن چنین جمله ای وجود ندارد که عده ای ادعا می کنند چرا سخنان کامل امام در بهشت زهرا پخش نمی شود؟!(متن کیهان وقت در سایت ها موجود است از بسم الله تا والسلام)
اولین بار این وعده در تاریخ 8 اسفند 1357 توسط سخنگوی دولت موقت، عباس امیر انتظام با قیدی قابل تأمل اعلام می گردد: "برای کم درآمدها آب و برق مجانی می گردد
."
با بررسی ها بعمل آمده مشخص می گردد که امام سه بار راجع به آب و برق مجانی سخن گفته اند؛
مقطع اول این سخن نه در بهشت زهرا، که در پیام 14 مادهای نهم اسفند سال 57، قبل از ترک تهران به مقصد قم با توجه به وضعیت حاکم بر کشور و بالا رفتن انتظارات مردم و قول و قرارهای بعضی سران و رهبران انقلاب بعد از اعلام دولت موقت، خطاب به ملت ایران میفرمایند:
«من به دولت راجع به مجانی کردن آب و برق و بعضی چیزهای دیگر فعلا برای طبقات کمبضاعتی که در اثر تبعیضات خانمان برانداز رژیم شاهنشاهی دچار محرومیت شدهاند و با برپایی حکومت اسلامی به امید خدا این محرومیتها برطرف خواهد شد، سفارش تاکید نمودم که عمل خواهد شد.» (صحیفه امام، ج6، ص262)
با فاصله یکروزه از پیام قبلی، در بدو ورود به قم (10 اسفند 57) در سخنرانی مدرسه فیضیه فرمودند: «ما علاوه بر اینکه زندگی مادی شما را میخواهیم مرفه بشود، زندگی معنوی شما را هم میخواهیم مرفه باشد. شما به معنویات احتیاج دارید. معنویات ما را بردند اینها. دلخوش نباشید که مسکن فقط میسازیم، آب و برق را مجانی میکنیم برای طبقه مستمند، اتوبوس را مجانی میکنیم برای طبقه مستمند، دلخوش به این مقدار نباشید. معنویات شما را، روحیات شما را عظمت میدهیم؛ شما را به مقام انسانیت میرسانیم.» (صحیفه امام، ج6، ص 273)
مجددا روز بعد (روز جمعه 11 اسفند 57) در کتابخانه مدرسه فیضیه (خطاب به خبرنگار روزنامه اطلاعات) می فرمایند: «هر چه زودتر باید مشکل مسکن برای بیخانمانها و فقرای ایران حل گردد و برای هر خانواده، مسکن مورد نیازشان تأمین شود، آب و برق برای فقرا و بی بضاعتها باید مجانی گردد. به نظر من بیشتر انقلابیون واقعی یعنی آنها که نیروی عظیم و کوبنده این انقلاب بودند، مردم غیر مرفه بودند. کسانی که بیشترین کشته ها را دادند و با نیروی ایمان واقعی و اعتقاد راسخ، باعث پیروزی انقلاب شدند، همان کسانی بودند که به هیچ وجه اشرافی و مرفه نبودند و از طبقه پابرهنه بودند.» (صحیفه امام، ج6، ص 297)
در سخنان حضرت امام (ره) دو نکت? مهم به چشم می خورد. اول اینکه این وعده، وعده ای موقتی است اولین بار امام (ره) از کلم? "فعلا" استفاده می کنند و بدین صورت، جواب یکی از سؤال ها حل می شود که می گفت توزیع رایگان انرژی به مردم، امری غیر کارشناسی است. چرا که امام چنین تفکری ندارد و ناظر به فقر و سختی فعلی وعده ای را مطرح می سازند نه یک سیاست اقتصادی دائم و البته امام در سخنرانی 10 اسفند تأکید می کنند که هدف ما این مسائل نیست بلکه هدف اصلی ما از انقلاب رشد رفاه معنوی شماست و شما به این رایگان شدن برای مستضعفان دلخوش نباشید.
دوم اینکه این وعده در هر سه مرتبه برای مستمندان ذکر شده است نه عموم مردم که این هم تحقق یافت. تحقق آن به این گونه بود که میزان مشخصی از مصرف تا مدت ها بعد از انقلاب رایگان بود و افزایش مصرف نسبت به آن میزان معین هزینه داشت، ضمن اینکه برای تحقق وعده های اقتصادی امام (ره) حساب صد امام- کمیت? امداد امام خمینی- بنیاد مسکن- بنیاد مستضعفان- جهاد سازندگی و... راه اندازی گردید و با بضاعت خود به سرعت به سامان دادن وضعیت معیشتی، بهداشت و بی سرپناهی فقرا در سراسر کشور پرداخته شد به گونه ای که پدیده های زشت و ناراحت کننده ای در عرص? کلان شهرها مانند حلبی آبادها(شهرک هایی که خانه های آن از حلب های مصرف شده و تخته چوب و نایلون ساخته می شد و فقرا با زن و بچ? خود در آن زندگی می کردند!) زندگی های خرابه نشینی و ... از چهر? شهرها زدوده شد.
البته این ها همه با در نظر گرفتن این است که دشمنان داخلی و خارجی هرگز نگذاشتند امام راحل و دولت های زمان ایشان، یک روز را با آرامش به رهبری دینی و مادی و معیشتی مردم بپردازند.
یک روز کودتای نوژه، یک روز غائل? کردستان، یک روز خلق عرب، یک روز ترکمن صحرا، بار دیگر دمکرات آذربایجان، اینها با هزینه های جانی و مالی به سختی حل می شد، هشت سال جنگ ویرانگر آغاز می گردید! و البته هم? اینها در شرایط تحریم های سخت اقتصادی باید مدیریت می شد، عمر رهبری امام راحل به روزهای سختی گذشت که دشمن هر روز منتظر سقوط اصل این انقلاب بود اما امام امت با تمام گرفتاری ها ذره ای از محرومین غافل نبود و دستگاه ها و مراکز مرتبط در حال لبیک به فرمان حمایت از مستضعفین بودند و البته باید به رهبری امام و قاطب? مسئولین آفرین گفت که تا انتها آرزوی سقوط اقتصادی و پشت کردن مردم به انقلاب و نظام را به گورستان آمال و آرزوهای دشمنان این ملت فرستادند.