در جدول زیر نظر جمعی از علما و مراجع تقلید را درباره سقط جنین می خوانید:
نظر مراجع تقلید درباره سقط جنین |
||
ردیف |
نام مرجع |
فتوا |
1 |
امام خمینی (ره) |
ختم بارداری به دلایل اقتصادی، حتی اگر خانواده در شرایط دشوار مالی قرار بگیرند، و یا به علت سن مادر و یا کثرت فرزندان مجاز نیست. حتی اگر مادر دچار اختلال روانی نیز باشد سقط جنین برای او مجاز نیست. |
2 |
حضرت آیت الله خامنه ای |
- سقط جنین شرعا حرام است و در هیچ حالتى جایز نیست مگر آنکه استمرار حاملگى براى حیات مادر خطرناک باشد که در این صورت سقط جنین قبل از ولوج روح، اشکال ندارد، ولى بعد از دمیدن روح جایز نیست حتى اگر ادامه حاملگى براى حیات مادر خطرناک باشد مگر آنکه استمرار باردارى، حیات مادر و جنین هر دو را تهدید کند و نجات زندگى طفل به هیچ وجه ممکن نباشد ولى نجات زندگى مادر به تنهایى با سقط جنین امکان داشته باشد. - ناقصالخلقه بودن جنین، مجوز شرعى براى سقط جنین حتى قبل از ولوج روح در آن محسوب نمىشود، ولى اگر تهدید حیات مادر بر اثر استمرار حاملگى مستند به نظر پزشک متخصص و مورد اطمینان باشد، سقط جنین قبل از ولوج روح در آن اشکال ندارد. - (در پاسخ به استفتایی درباره سقط جنین مبتلا به بیماریهای ژنتیکی لاعلاج) اگر تشخیص بیمارى در جنین قطعى است و داشتن و نگهداشتن چنین فرزندى موجب حرج مىباشد، در این صورت جایز است قبل از دمیده شدن روح، جنین را اسقاط کنند ولى بنا بر احتیاط، دیه آن باید پرداخت شود. |
3 |
آیت الله سیستانی |
انداختن حمل پس از انعقاد نطفه، جایز نیست و دیه و کفاره (دو ماه روزه متوالی) دارد، مگر این که باقى ماندن حمل براى مادر ضرر جانى داشته باشد، یا مستلزم حرج شدیدى باشد که معمولاً تحمل نمىشود، که در این صورت قبل از دمیدن روح و جان گرفتن جنین اسقاط آن جایز است، و بعد از آن مطلقاً جایز نیست. و اگر مادر حمل خود را بیاندازد، دیه آن بر مادر واجب است، و باید آن را به پدر یا دیگر ورثه اش بپردازد. و اگر پدر حمل را بیاندازد، دیهاش بر او واجب است، و باید آن را به مادر بپردازد. و اگر پزشک این عمل را انجام دهد، دیه بر او واجب است، مگر اینکه وارث ببخشد، هر چند اسقاط جنین به درخواست پدر و مادر باشد. |
4 |
آیت الله مکارم شیرازی |
اسقاط جنین حرام است، ولى هرگاه جنین در مراحل ابتدایى باشد، و به صورت انسان کامل در نیامده باشد، و باقیماندن جنین در آن حالت و سپس تولد ناقص آن به تصدیق اهل اطلاع متدین باعث عسر و حرج شدید براى پدر و مادر گردد، پایان دادن به حاملگى جایز است، و احتیاطاً باید دیه را بدهند. |
5 |
آیت الله صافی گلپایگانی |
کشتن جنین مطلقا حرام است و دیه دارد که به وارث او در صورتی که سبب سقط نباشند میرسد و چنانچه ولوج روح هم شده باشد (جنین روح داشته باشد) کفاره هم دارد ولی تا زنده به دنیا نیامده باشد مطلقاً قصاص ندارد. |
7 |
آیت الله سبحانی |
- سـقط جنین توسط هر کسى و با هر وسیلهاى جایز نیست. - اگر مادر در غیر ضرورت کارى کند که فرزندش سقط شود علاوه بر اینکه فعل حرامى را مرتکب شده، باید دیه آن را بپردازد و از آن دیه چیزى به خود مادر به عنوان ارث نمى رسد. - حفاظت از بچه در رحم واجب است. (یعنى مادر باید تمام شرایط لازم جهت حفظ و سلامتى بچه را فراهم کند.) |
8 |
آیت الله وحید خراسانی |
سقط جنین در صورتى که پدر و مادر یا یکى از آنها مسلمان باشند جایز نیست و بنابر احتیاط واجب از سقط جنینى که پدر و مادرش هر دو غیر مسلمان باشند باید اجتناب نمود. |